COVID-19
Právny monitoring marec 2020
1. Zákon č. 313/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Účinnosť: 1. januára 2019
Stručný popis:
Prijatým zákonom č. 313/2018 Z. z. boli novelizované okrem ustanovení zákona o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy aj niektoré ustanovenia zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente).
V zmysle už dávnejšie prijatého zákona, je povinnosť aktivácie elektronických schránok tých právnických osôb, ktoré nemajú aktivovanú elektronickú schránku a nie sú zapísané v obchodnom registri (ako napr. nadácie, občianske združenia, neziskové organizácie, neinvestičné fondy, atď) odložená z 1. februára 2019 na 1. jún 2020.
Osobou oprávnenou na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou právnickej osoby je právnická osoba, jej štatutárny orgán, resp. člen štatutárneho orgánu. Pre úspešnú aktiváciu elektronickej schránky a zabezpečenia zriadenia prístupu je preto nevyhnutné riadne splnenie povinností v súvislosti s registráciou všetkých povinných údajov vyplývajúcich zo zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide najmä o identifikačné údaje fyzickej osoby, ktorá je štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby.
2. COVID-19 prehľad základných opatrení v rámci pracovno-právnych vzťahov
Účinnosť: /
Stručný popis:
1. Povinná karanténa zamestnancov
Karanténa je nariadená úradom verejného zdravotníctva alebo lekárom (nie zamestnávateľom).
Zamestnanec je povinný oznámiť zamestnávateľovi svoju neprítomnosť a má nárok na náhradu príjmu vo výške 25 % z denného vymeriavacieho základu (mzdy) za prvé tri dni a vo výške 55% z denného vymeriavacieho základu (mzdy) za štvrtý až desiaty deň (t. j. za 10 dní) od zamestnávateľa. Následne náhrada príjmu počas práceneschopnosti je vyplácaná Sociálnou poisťovňou (od jedenásteho dňa). Porušenie karantény je prísne sankcionované (vrátane pokuty vo výške 1.659 EUR).
Dňa 25.03.2020 Národná rada SR prijala novelu zákon o sociálnom poistení, podľa ktorej zamestnancovi, ktorý bol v čase trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie, vzniká nárok na nemocenské už od prvého dňa dočasnej pracovnej neschopnosti (hradí Sociálna poisťovňa, nie zamestnávateľ).
Novela nadobúda účinnosť dňom jej vyhlásenia v Zbierke zákonov.
2. Preventívna karanténa (izolácia) zamestnancov / Nástroje, ak si zamestnávateľ neželá prítomnosť zamestnancov na pracovisku a správanie odporúčané príslušnými vládami
Súhlas s platenou dovolenkou: jednostranné nariadenie čerpania platenej dovolenky môže byť vydané písomne najmenej 14 dní pred začatím čerpania platenej dovolenky. So súhlasom zamestnanca môže platená dovolenka začať okamžite. Počas platenej dovolenky má zamestnanec nárok na 100 % jeho priemerného zárobku.
Dohoda o práci z domu, ak je to možné s ohľadom na povahu práce a súhlas zamestnanca. Práca z domu nemôže byť nariadená zamestnávateľom. Náklady vzniknuté zamestnancom sú hradené zamestnávateľom, napríklad internetové pripojenie, elektrická energia, atď.; bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci musí byť zabezpečené aj doma. Zamestnávateľ musí vziať do úvahy ďalšie aspekty ako napríklad hlásenia, kybernetická bezpečnosť atď. Zamestnancovi je vyplácaná mzda.
Zmena rozvrhu pracovných zmien môže byť uskutočnená v rámci plánovaných týždenných hodín za predpokladu, že zamestnanec je oboznámený s akýmikoľvek plánovanými zmenami jeho zmeny najneskôr 1 týždeň vopred, ibaže by sa zamestnávateľ a zamestnanec dohodli inak.
Zamestnávateľ sa tiež môže dohodnúť so zamestnancom na čerpaní náhradného voľna za prácu nadčas/za prácu počas štátnych sviatkov vykonanú v posledných štyroch mesiacoch namiesto mzdového zvýhodnenia za túto prácu.
Žiadosť zamestnancov o neplatenú dovolenku alebo náhradnú dovolenku, ktorá bude nahradená v budúcnosti, môže byť tiež prijatá. Tieto opatrenia nemôžu byť nariadené zamestnávateľom.
Ak žiadne takéto opatrenie nie je možné alebo dohodnuté, zamestnanec bude mať prekážku v práci, vo väčšine prípadov kompenzované vo výške 100%. Viď nižšie.
3. Zamestnanec odmietajúci pracovať
Zamestnanec môže odmietnuť pracovať len ak je bezprostredne a vážne ohrozený život alebo zdravie zamestnanca alebo iných osôb, inak by jeho neprítomnosť mohla byť považovaná za neospravedlnenú neprítomnosť zamestnanca v práci (ktorá môže v najhoršom prípade viesť ku skončeniu pracovného pomeru).
Do úvahy by sa mala brať konkrétna situácia, povaha práce, podmienky zamestnanca a iné okolnosti a, ak je to možné, malo by sa postupovať tak, ako v prípade preventívnej izolácie vyššie.
4. Pracovné voľno na čas ošetrovania (zatvorené školy)
Zamestnávatelia sú povinní umožniť zamestnancom starajúcim sa o dieťa do 10 rokov čerpať si pracovné voľno na čas ošetrovania v prípade, že ich dieťa nemôže chodiť do školy, pretože škola je v karanténe alebo je zatvorená (z dôvodu epidémie).
Zamestnanec musí o tejto skutočnosti informovať zamestnávateľa. Zamestnanci sú platení prostredníctvom Sociálnej poisťovne, ako je to aj v prípade práceneschopnosti alebo karantény.
Náhrada za dovolenku na čas ošetrovania je hradená za obdobie 10 dní (slovenská vláda prisľúbila náhradu za 14 dní ako mimoriadne opatrenie). Po 10/14 dňoch nemá rodič nárok na náhradu za dovolenku na čas ošetrovania, môže však ostať doma (ide o prekážky v práci na strane zamestnanca).
Dňa 25. 03. 2020 Národná rada SR prijala novelu zákon o sociálnom poistení, ktorou stanovila, že v čase krízovej situácie nárok na ošetrovné vzniká od prvého dňa potreby osobného a celodenného ošetrovania/osobnej a celodennej starostlivosti a zaniká až dňom skončenia potreby osobného a celodenného ošetrovania alebo osobnej a celodennej starostlivosti, ak poistenec (rodič):
- osobne a celodenne ošetruje dieťa do dovŕšenia šestnásteho roku veku, ktorého zdravotný stav podľa potvrdenia príslušného lekára nevyhnutne vyžaduje ošetrovanie inou fyzickou osobou alebo
- splnil podmienky nároku na ošetrovné (napr. zatvorenie škôl z dôvodu epidémie).
Novela nadobúda účinnosť dňom jej vyhlásenia v Zbierke zákonov.
5. Obmedzenie produkcie, dočasné zatvorenie zamestnávateľa/jeho časti
Na základe rozhodnutí vlády sú mnohé zariadenia zatvorené pre verejnosť a iní podnikatelia znášajú straty, spôsobené nedostatkom personálu a znížením dopytu po ich produktoch alebo službách.
V prípade prekážok v práci na strane zamestnávateľa, ktoré ovplyvňujú/zastavujú prevádzku zamestnávateľa, majú zamestnanci nárok na náhradu mzdy vo výške 100 % ich priemernej mzdy.
V prípade písomnej dohody so zástupcami zamestnancov (odborové zväzy/zamestnanecká rada), v ktorej sú vymedzené vážne prevádzkové dôvody (medzi ktoré môže patriť karanténa/epidémia, podľa dohody), náhrada mzdy môže byť ponížená až do výšky 60 % priemernej mzdy zamestnanca. Na Slovensku však nemôže zamestnávateľ jednostranne rozhodnúť o tom, čo sú vážne prevádzkové dôvody – tie môžu byť len dohodnuté so zástupcami zamestnancov.
Pre ďalšie alebo bližšie informácie, prosím, kontaktujte PETERKA & PARTNERS, navštívte webovú stránku, webinar, LinkedIn, alebo kontaktujte náš help desk pre COVID-19 na covidhelpdesk@peterkapartners.com, alebo pána Pavla Kundríka na kundrik(@)peterkapartners.sk.
* * *
Tento monitoring právnych predpisov bol pripravený advokátskou kanceláriou PETERKA & PARTNERS, so sídlom Kapitulská 18/A, Bratislava. Tel. +421 2 544 18 700; E-mail: butasova(@)peterkapartners.sk; www.peterkapartners.com.