Členovia
Líder dneška
„Žiadny človek nie je ostrov sám osebe; každý človek tvorí kúsok kontinentu, časť z toho hlavného;
Dnes v 21. storočí je tento citát stále veľmi aktuálny. Najmä v oblasti ľudských zdrojov – aktuálne otázky, ktoré si treba položiť, sú: Byť či nebyť súčasťou spoločnosti? Uprednostniť vlastnú lenivosť alebo sa angažovať pre spoločné ciele? Byť spokojný s tým, čo je ponúkané, alebo využiť túto nejednoznačnú dobu na získanie najvyšších pozícií a príležitostí.
Počas 22 rokov, čo naša spoločnosť pôsobí na Slovensku, sme našich klientov usmerňovali a podporovali v ich misiách, čo nám poskytlo veľmi pekné možnosti sledovať zmeny atmosféry, kultúry a nálady v rámci spoločností na trhu.
V minulosti silné meno a ochranná známka spoločnosti, v ktorej manažér pracoval aspoň 10 rokov, by mu zaručili dobrú osobnú reputáciu (niekedy dokonca nezodpovedajúcu skutočným výsledkom).
Manažérske pozície v poslednom čase obsadzovali mladší kandidáti, ktorí mali elán, sviežu energiu a obľubovali japonský štýl práce – čiže dlhé pracovné hodiny cez týždeň a spoločenské akcie cez víkendy.
Prešli sme si aj nedávnym obdobím „kultu zamestnanca“ v podobe rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom a „sabbatical“ voľna (tzn. neplatené pracovné voľno). Doteraz normálne stanovené pozície boli nahradené preplácanými prácami s neprimeranými osobnými požiadavkami a očakávaniami. Túto špirálu treba zastaviť a krok za krokom sa musíme vrátiť do normálu.
Tento normál nás privedie späť k víťazovi dnešnej doby – empatickému lídrovi, ktorý sa stará o svojich kolegov, koučov a vedie ich, ako prejsť cez juniorskú a vyrásť na seniorskú pozíciu v rámci firmy. Líder, ktorý motivuje, ktorý nikoho nenechá samého len s klávesnicou, vodca, ktorý zdieľa, uznáva, ale aj poskytuje nápravnú spätnú väzbu a ukazuje, ako poľudšťovať nový normál.
„Líder dneška“ je efektívnym komunikátorom nielen v rámci svojho tímu, ale aj s externými akcionármi. Dokáže dať jasný odkaz: sme tu a sme tu pre vás, aby sme vám poskytli výnimočné služby a oplatí sa s nami spolupracovať.
Vo všeobecnosti si myslím, že toto obdobie dáva silu menším a stredným firmám, kde ľudia nie sú len „generátormi výkonu“, ale majú možnosť podieľať sa na rozhodovacích procesoch. Netreba sa skrývať za veľmi populárnu frázu „musíme urobiť“, ale skôr ponúknuť „chceme“, „môžeme“, „vieme ako“ a navrhnúť celkovo akceptovanú cestu vpred.
Jana Schellingová, Partner, Arthur Hunt Slovakia